Ashnaee ba Bitcoin

با سلامی مجدد خدمت کاربران عزیزِ مای بی تی سی، در دو پست گذشته به ابعاد عمومی و حقوقی بیت کوین پرداختیم و حالا در این پست در خدمت شما هستیم با خوشمزه ترین و دلچسب ترین بُعدِ بیت کوین یعنی بعد اقتصادی!

پس با ما همراه باشید...

چرا بیت کوین ها دارای ارزش هستند؟

به طور کلی یک چیز وقتی که کاربردی و کمیاب باشد، ارزش پیدا خواهد کرد. بیت کوین ویژگی و کاربردهای بی نظیری دارد و کمیاب بودن و عرضه محدود آن باعث ایجاد ارزش در آن می شود. از این نظر طلا هم با بیت کوین تقریبا مشابه است. طلا هم مانند بیت کوین کاربردی است و همچنین منابع طلا مانند بیت کوین، محدود است و هر دو برای استخراج نیاز به انرژی دارند. طلا نیاز به انرژی مکانیکی و بیت کوین به الکتریسیته نیازمند است. بنابراین بیت کوین دارای ارزش است.


چه چیزی باعث تغییر قیمت بیت کوین می شود؟

قیمت بیت کوین مانند هر کالا یا پول دیگری با تقاضا بالا و پایین می شود. با افزایش تقاضا برای بیت کوین، قیمت آن هم افزایش می یابد و با کاهش تقاضا، از قیمت آن کم می شود. بیت کوین ها به تعداد محدود ۲۱ میلیون واحد وجود خواهند داشت به همین دلیل کمیابی آن نقض به‌سزایی در افزایش تقاضا دارد.


آیا بیت کوین یک حباب است؟

بیت کوین به پنج دلیل زیر نمی تواند حباب باشد :

۱- روز به روز پذیرش آن به عنوان یک پول رایج بیشتر می شود.

بیت کوین چیست ؟ همه چیز درباره بیت کوین + ویدئو

یکی از بزرگترین چالش های بیت کوین برای قانون گذاران و موسسات تنظیم مقررات مالی، ماهیت غیرمتمرکز و ارتباط آن با دارک وب است.  با این حال، پذیرش “رسمی” بیت کوین آرام آرام در حال افزایش است و مردم روز به روز آگاه تر از قبل می شوند.

در آوریل ۲۰۱۷، ژاپن رسما اعلام کرد که قوانینی برای به پذیرش بیت کوین به عنوان روش پرداخت قانونی تصویب خواهد کرد که بلافاصله موجب افزایش قیمت بیت کوین شد و توجه بازرگانان ژاپنی را به خود جلب کرد.

در فیلیپین، شهروندان به طور قابل توجه ای از بیت کوین برای انجام پرداخت های خود استفاده می کنند. به همین دلیل بانک مرکزی این کشور در فوریه سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که مقرراتی برای بیت کوین تنظیم خواهد کرد تا این ارز دیجیتال بتواند به عنوان یک سیستم انتقال رسمی فعال شود و در محور قانون حرکت کند.

کشورهایی همچون استرالیا و روسیه اخیرا چنین اظهاراتی را ارائه کرده اند که می تواند بیت کوین را به یک ابزار مبادله در این کشورها تبدیل کند . با توجه به تقاضای رو به رشد بیت کوین برای عنوان سرمایه گذاری و همچنین یک سیستم پرداخت آنلاین، روند پذیرش احتمالا به سرعت ادامه خواهد یافت.

۲- افزایش پذیرش بازرگانان

بیت کوین چیست ؟ همه چیز درباره بیت کوین + ویدئو

در سال های اولیه معرفی بیت کوین، پذیرش بیت کوین برای خرید و فروش محدود به چند مدیر فروشگاه شجاع بود که بیشتر به دلیل علاقه شخصی به بیت کوین این کار را انجام می دادند. امروزه این موضوع به طور قابل توجهی تغییر یافته است. چندین شرکت بزرگ پیشرو در فناوری و تجارت الکترونیک بیت کوین را به عنوان یک روش پرداخت پذیرفته اند. مایکروسافت، Rakuten و Overstock سه شرکت بزرگ هستند که بیت کوین را پذیرفته اند یا به زودی آن را اجرایی می کنند.

با افزایش قیمت بیتکوین، رسانه ها آن را بیشتر پوشش خواهند داد. بنابراین در صورت رشد احتمالی بیت کوین، پذیرش آن اجتناب ناپذیر است.

یکی از دلایل مهمی که قبلا بیت کوین به عنوان روش پرداخت پذیرفته نمی شد. ترس بازرگانان از نوسانات منفی بیت کوین بود. زیرا اگر قیمت بیت کوین (هر چند کوتاه مدت) کاهش پیدا می کرد، آن ها نمی توانستند صبر کنند تا قیمت بیت کوین رشد کند. اما سرویس های بیمه پرداخت بیت کوین این مشکل را به کلی حل کرده اند.

چند مزیت پذیرش بیت کوین برای بازرگانان: هزینه های پرداختی کمتر است، کلاهبرداری های بانکی غیرممکن است، از همه جای جهان کاربران امکان خرید دارند.

هرچقدر که پذیرش تجاری در افزایش یابد، تقاضا هم بیشتر خواهد شد و این باعث رشد هر چه بیشتر بیت کوین می شود. چیزی که کمیاب و کاربردی باشد هرگز حبابی نیست.

۳- بیت کوین به عنوان یک ذخیره کننده ارزش در اقتصاد های ضعیف

یکی دیگر از دلایلی که بیت کوین نمی تواند یک حباب باشد، این است که تقاضای آن در کشورهایی با اقتصاد ضعیف بیشتر خواهد بود. برای مثال، در کشورهایی مانند ونزوئلا، بولیوی و زیمبابوه بیت کوین به عنوان یک ذخیره کننده ارزش و به عنوان پولی جایگزین می تواند فعالیت کند. افرادی که به دلیل تورم نگران ارزش پول خود هستند، بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال را انتخاب خواهند کرد.

۴- بیت کوین تازه وارد جریان اصلی شده است.

بیت کوین چیست ؟ همه چیز درباره بیت کوین + ویدئو

بدون اغراق می توان گفت که سال ۲۰۱۷ بیت کوین تازه وارد جریان اصلی شده است. پنج سال پیش، اگر از یک فرد معمولی در خیابان می پرسیدید که بیت کوین چیست احتمالا فقط به شما نگاه می کرد. روز به روز بر آگاهی مردم نسبت به بیت کوین افزوده می شود.

بیت کوین نوپاست، پتانسیل خرید بیت کوین هنوز بسیار بالا است.

۵- منابع محدود بیت کوین

در نهایت، یکی از دلایل اصلی این که بیت کوین بسیار ارزشمند است، تقاضای روزافزونش به علاوه عرضه محدود است.

بیت کوین فقط تا ۲۱ میلیون واحد وجود خواهد داشت. علاوه بر این، سختی استخراج آرام آرام بیشتر خواهد شد تا بیت کوین بتواند به اندازه کافی رشد کند.

بحث در مورد اینکه آیا بیت کوین یک حباب است یا خیر، به احتمال زیاد تا سال های آینده ادامه خواهد یافت. مسئله مهم این است که بیت کوین باشد یا نباشد، حریم خصوصی و غیرمتمرکز شدن در جهان اجتناب ناپذیر است و نمی توان جلوی این جریان را گرفت.


بیت کوین ترفند پانزی است؟

از آنجایی که بیت کوین یک شبکه همتا به همتا و متن باز است هیچ نهاد مرکزی برای هدایت این پروژه وجود ندارد در حالی که در ترفند پانزی، شرکت های کلاهبردار توسط مدیران کنترل می شوند. این مضحک ترین دروغ درباره بیت کوین است.


آیا بیت کوین ها می توانند به واحدهای کوچکتری تبدیل شوند؟

بیت کوین ها می توانند با واحدهای کوچکتر از یک بیت کوین، مثلاً بیت یا ساتوشی، شمارش شوند. یک بیت کوین ۱,۰۰۰,۰۰۰ بیت است. اگر در آینده با کوچکتر شدن اندازه متوسط تراکنش، نیازی احساس شود، بیت کوینها می توانند تا ۸ رقم اعشار (۰٫۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین) و بطور بالقوه حتی واحدهای کوچکتر، تقسیم گردند.


آیا بیت کوین در مارپیچ تورم زدایی سقوط نخواهد کرد؟

بر طبق نظریه مارپیچ تورم زدایی، اگر انتظار سقوط قیمت ها برود، مردم خرید را به آینده موکول خواهند کرد تا از قیمت های کمتر، بهره ببرند. این سقوط در تقاضا به نوبه خود سوداگران را وادار خواهد کرد تا با کاهش قیمت های خود در جهت تحریک تقاضا تلاش کنند که اینکار مشکل را بدتر کرده و به رکود اقتصادی خواهد انجامید.

هر چند این نظریه، در میان بانکداران مرکزی راهی مردم پسند برای توجیه تورم است ولی به نظر نمی رسد که همیشه درست باشد و در میان اقتصاددانان مورد مناقشه بوده است. لوازم الکترونیکی مصرفی، مثالی از یک بازار است که قیمتهای آن دائماً در حال کاهش بوده ولی دچار رکود نمی شود. به همین شکل، ارزش بیت کوینها در طول زمان افزایش یافته و اندازه اقتصاد بیت کوینی هنوز هم پا به پای آن بشدت در حال رشد است. به دلیل آنکه، هم ارزش ارز و هم اندازه اقتصاد آن در سال ۲۰۰۹ ، از صفر شروع شده است؛ بیت کوین یک مثال نقض برای این نظریه است که نشان می دهد گاهی این نظریه باید نادرست باشد.

با این وجود، بیت کوین برای یک ارز ضدتورمی طراحی نشده است. دقیق تر آنست که بگوییم قرار بود بیت کوین در سالهای اول یک ارز تورمی باشد و سپس در سالهای بعد پایدار شود. تنها زمانی مقدار بیت کوینهای در گردش کاهش خواهد یافت که مردم کیف پول خود را از روی بی دقتی گم کرده و بک آپ یا پشتیبان هم تهیه نکرده باشند. اگر زیرساختهای پولی ثابت و اقتصاد پایدار باشد، ارزش ارز باید همیشه یکسان باقی بماند.


آیا نوسانات، مشکلی برای بیت کوین ایجاد نمی کنند؟

خوشبختانه نوسانات بر مزایای اصلی بیت کوین به عنوان یک سیستم پرداخت وجه که پولی را از نقطه الف به نقطه ب می رساند، تاثیری ندارد. برای کسب و کارها امکان پذیر است که پرداختهای بیت کوینی را فوراً به ارز محلی خود تبدیل کنند و اینکار به آنها اجازه می دهد تا از مزایای بیت کوین بدون اینکه مشمول نوسانات قیمت شوند، استفاده کنند. بسیاری از کاربران بیت کوین را بخاطر امکانات و ویژگی های منحصر به فرد و مفید آن برگزیده اند. با چنین راهکارها و مشوقهایی، امکان رشد و بلوغ بیت کوین و توسعه آن، تا مرحله ای که نوسانات قیمت در آن محدود گردد، وجود دارد.

همچنین سرویس های بیمه بیت کوین هم برای کسب و کارهایی که بیت کوین را می پذیرند وجود دارد. به طوری آن کسب و کارها دربرابر نوسانات منفی بیمه می شوند اما از نوسانات مثبت سود کمتری می برند.


اگر کسی ارز دیجیتال بهتری ساخت چه؟

چنین اتفاقی ممکن است بیافتد. بیت کوین، تا کنون به میزان قابل ملاحظه ای، مردم پسندترین ارز مجازی غیرمتمرکز است، اما نمی توان تضمین کرد که در آینده هم این موقعیت را حفظ کند. هم اکنون تعدادی ارزهای دیگر هم هستند که از بیت کوین الهام گرفته اند ولی احتمالاً درست است تصور کنیم که یک ارز جدید باید بسیار بهبود یابد تا بتواند به لحاظ داشتن بازارهای با ثبات، بر بیت کوین پیشی بگیرد حتی اگر این امر غیرقابل پیش بینی باقی بماند. تا زمانی که بخش های اساسی پروتکل تغییر نکند، بیت کوین میتواند اصلاحات و بهبودهای یک ارز رقابتی را داشته باشد.


چه اتفاقی میافتد اگر کسی همه بیت کوین های موجود را یکجا بخرد؟

تنها کسری از بیت کوین هایی که تا کنون صادر شده، در بازار مبادلات برای فروش گذاشته شده اند و همچنین به راحتی نمی توان صاحب کیف پول ها را پیدا کرد،‌مخصوصا که کیف پول های سخت افزای یا کاغذی به وفور یافت می شود. بازارهای بیت کوینی، رقابتی هستند یعنی قیمت بیت کوین بر اساس عرضه و تقاضا، افزایش و یا کاهش خواهد یافت. افزون بر این، تا چندین دهه ی آینده، بیت کوین های جدید همچنان صادر خواهند شد. بنابراین حتی بیشتر خریداران مصمم هم نخواهند توانست تمام بیت کوین های موجود را یکجا بخرند. این البته به آن معنا نیست که بازارها در برابر دستکاری قیمت آسیب پذیر نیستند، بلکه بدان معناست که هنوز آن مقدار پول هنگفت در بازار موجود نیست تا بتواند قیمتها را بالا و پایین ببرد و بنابراین بیت کوین تا کنون یک دارایی نوسان دار باقی مانده است.